Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jeroen Meijer - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jeroen Meijer - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

07 Februari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja zijn we gemakkelijk binnengekomen. Twee stops met de boot en een half uurtje wachten op onze paspoorten en we konden het land in! De boot zetten ons af in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.
Een leuke stad. We vonden het meteen meer sfeer hebben dan de grote steden in Vietnam. Bij de stad lag een van de Killing Fields, een moeilijke plek maar wel goed om te zijn geweest. We hebben veel over de oorlog geleerd en over Pol Pot. Na Phnom Penh zijn we doorgegaan naar Kampot een klein stadje vlak bij de kust. De stad is verder niet heel bijzonder maar de omgeving is erg mooi. We zijn er de omgeving gaan verkennen en kwamen door een klein dorpje waar we als tip kregen dat er een mooie tempel in dit dorpje zou staan. Bij dit tempeltje aan gekomen waren wij de grootste attractie, alle kindjes van het dorp kwamen nieuwsgierig naar ons kijken. We reden nog een stukje verder het dorpje in waar we per toeval bij een grot uitkwamen. Bij de grot werden we gevraagd of we een Tour wilde door een van de jongetjes uit het dorp die verassend goed engels sprak. De grot was mooi maar verder niet heel speciaal. En onze gids liet ons overal vage dieren afgebeeld in rotsen zien. Wij knikten maar braaf van ja duidelijk en liepen door.
Na Kampot zijn we naar Shanoukville gegaan een ander kustplaatsje op drie uur rijden van Kampot. Hier hadden we een bamboe bungalow gehuurd vlak aan het strand. In Shanoukville hebben we vooral lekker gegeten en aan het strand gechild. Ook zijn we een dag een eilandentour gedaan met een boot waar we langs alle eilanden langs de kust zijn gevaren om daar te snorkelen. Dit was heel gaaf, superveel mooie vissen en heel mooi koraal.
Na een paar heerlijke dagen in het resort zijn we naar Kohrong geweest een klein backpackers eiland twee uur varen uit de kust. Een supermooi tropisch eiland dat maar aan een kant bewoond wordt. De andere kant het eiland was alleen te bekijken met de boot of door een jungletocht wat wij gedaan hebben. Een beetje jammer was, dat wij het op slippers deden en iedereen die we tegen kwamen schoenen hadden aangetrokken, wat geen overbodige luxe was. Na ruim een uur klimmen kwamen we aan op Long Beach. Een heel lang, parelwit strand. Supermooi en een heel stuk rustiger dan het strand aan de andere kant van het eiland. Na twee dagen op Koh rong zaten de luie stranddagen er even op en gingen we het land in, naar Battambang. De op twee na grootste stad van Cambodja. Maar een stuk rustiger dan de hoofdstad. In de stad was buiten een paar tempels niet veel te doen. Wel waren er in de omgeving van Battambang een aantal mooie bezienswaardigheden. De ‘bamboe train’ was vlakbij de stad, dit moest je hebben gedaan als je in Battambang bent geweest. Het stelde niet heel veel voor: een bamboe vlotje op een rail, maar was toch leuk om gedaan te hebben. Ook was de berg vlak bij de stad heel mooi! Een klim naar boven vol mooie tempels en apen. Toen we weer beneden waren moesten we even wachten wand rond zes uur zou de ‘batcave’ tot leven komen. Dit was heel bijzonder. Miljoenen vleermuizen kwamen uit de grot in een grote, lange streep. Dit ging wel een kwartier door. Heel mooi om te zien!
Na twee dagen Battambang zijn we naar Siem Reap gegaan, een klein stadje dat vooral populair is door de nabijgelegen Angkor Wat tempels. Op aanraden van het hostel zijn we hier om 5 uur ‘s ochtends heen gegaan om de zonsopgang te zien bij de tempel. Dit was best mooi maar door alle toeristen werden de foto’s niet mooi en het uitzicht ook een beetje verpest! Na de zonsopgang nam onze gids ons nog mee langs zeven andere tempels. De tempels waren heel groot en imposant om te zien! Acht tempels waren er alleen wat veel. De meeste tempels leken nogal op elkaar....Siem Reap is alweer de laatste stop in Cambodja. Vanavond vliegen we naar Bangkok, Thailand.