Vietnam was super! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeroen Meijer - WaarBenJij.nu Vietnam was super! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeroen Meijer - WaarBenJij.nu

Vietnam was super!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

21 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Vietnam zit er alweer op en wat hebben we het leuk gehad in dit prachtige land! Na ons eerste verhaal zijn we vertrokken naar Hue, een stad in het midden van Vietnam. Hue staat vooral bekend om zijn omgeving vol pagodes en tempels. De eerste dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we de omgeving gaan verkennen. We hadden veel goede verhalen gehoord en hadden dan ook hoge verwachtingen. Jammergenoeg vielen de tempels een beetje tegen, ze waren mooi maar niet heel bijzonder. Wat we wel heel gaaf vonden was de verboden stad, het oude verblijf van de keizer midden in de oude binnenstad van Hue. Na drie dagen Hue zijn we per scooter verder gegaan met als volgende bestemming Hoi An. De scooter tocht heeft twee dagen geduurd. Supermooie route langs kleine dorpjes, pagodes, en rijstvelden. Het leukste stuk was de bergpas vlak voor Da Nang. De pas zat vol mooie uitzichten en haarspeldbochten die het nog best spannend maakten. Af en toe zijn we gestopt bij een waterval of een mooi uitzichtpunt om even te genieten van de omgeving. Tegen de avond kwamen we aan in Da Nang een saai kuststadje waar vooral in het hoogseizoen een hoop toeristen op afkomen. De tweede dag was het nog maar twee uurtjes rijden naar Hoi An. Bij aankomt bij ons guesthouse voelde het gelijk als een thuis, een vriendelijk familie die ons overal mee wilde helpen en een fijne kamer met (eindelijk) zachte bedden! Gelijk vanuit de homestay zijn we naar een kleermaker gegaan (Adong Silk) om mij een pak aan te laten meten en Bram twee overhemden. Leuke ervaring hoe je alles precies kon kiezen van stof tot maat. Na ongeveer een uur bezig te zijn geweest met het opmeten en het uitzoeken van de stoffen mochten we twee dagen later terug komen voor de eerste doorpas. We waren erg benieuwd hoe alles er uit zou zien en gingen er met veel zin heen, we werden al opgewacht door de vrouw die ons de eerste dag ook had geholpen, we kregen alles aan en mochten goed kijken of het naar wens was. Na wat aanpassingen en afspelden konden we alweer na twee uur terugkomen voor de volgende doorpas. Het zat allemaal bijna perfect, dus weer wat dingen laten veranderen en verstellen. Na weer amper twee uur konden we terug komen en was alles perfect naar wens en helemaal af! Superblij met onze nieuwe kleren.
In totaal zijn we vijf dagen in Hoi An gebleven. Een leuk oud stadje met veel Franse invloeden, mooie kleine straatjes en steegjes. Vooral in de avonden komt de stad tot leven, het wordt verlicht met honderden lantaarntjes en lampionnetjes echt een prachtig gezicht!
De omgeving van Hoi An is ook heel mooi, we zijn een dag naar My Son geweest een park met allemaal oude tempels. Wat je hier ook goed zag hoe zwaar de oorlog is geweest. Veel van de tempels waren verwoest door de gevallen bommen. Voor de mooiste stukken van de tempels moet je in het Louvre zijn want bijna alles wat van waarde was, is meegenomen door de Fransen en nu in Parijs te zien.
Ook de stranden rond om Hoi An zijn mooi om te zien. We hebben een dag scooters gehuurd en zijn de stranden rondom de stad gaan bekijken.
Na Hoi An zijn we gevlogen naar Ho Chi Minh, de grootste stad van Vietnam. We zijn hier een dagje gebleven want zoals bijna alle groten steden in Vietnam zijn ze leuk om even te zien maar verder niet heel bijzonder. We hebben te voet de belangrijkste bezienswaardigheden bekeken en zijn in de middag naar de dierentuin geweest.
Vanuit Ho Chi Minh hebben we de bus gepakt naar Can Tho, een stad in het midden van de Mekong delta. Vanaf het hotel hebben we samen met 2 andere jongens een dagtour gemaakt, alleen moesten we wel al om half 6 vertrekken! Super vroeg, maar wel de moeite waard want om deze tijd komen er nog geen toeristen. We begonnen de tocht op een Floatingmarket waar de locale mensen hun dagelijkse bootschappen doen. Na de markt zijn we naar een rice noodle factory gegaan. Het was leuk om te zien hoe ze dit nog allemaal met de hand maken. Na de fabriek hebben we een tour gemaakt over de kleinere riviertjes langs de rijstvelden en bananenplantages. Echt een heel mooie tocht door de natuur.
Na de tocht zijn we gelijk doorgegaan met de bus naar Chau doc vanaf waar we vanochtend op de boot zijn gestapt naar Cambodja!

Leuk als je wat achterlaat!